60 年代の再発を主とするレーベル Big Beat からリリースされたコンピレーション。 2022 年リリースとのことだから比較的最近のコンピ。 Soft Psych & Sunshine ということで、サイケ寄りのソフトロックからサンシャインポップまで、といったところ。 サイケからソフト・ロックに移行するのは存外に容易くて、サンシャインポップが仲立ちをしてくれるんですよね。 んでそのままソフトロック沼にずぶずぶ、っていう。
なんて知ったかぶって書きましたが、このコンピがすごいのか私が拙いのか、知ってる曲がひとつもなかった。 なのに佳曲ぞろいで、この道の奥深さを痛感する次第であります。 このコンピを聴きまくったのはちょっと前なんですけど、J.P. Rags って誰なのよ?っていうところから始めてしまい(要はつまづいてしまい)、なかなかそこから広げることができませんでした。 けど、やれプロデュースが Les Baxter だアレンジが Geroge Duke だと、この手のジャンルからは思いもしない名前が出てきたりなもんですからいちいち椅子からずり落ちる始末であります。
それと、シングル 1 枚で消えていったみなさんの楽曲も収録されていたりなのもこのコンピの優秀なところ。 The Gallery なんて知りませんでしたが、唯一のシングルの B 面(おい)でありますところの Little Balloon Lady という曲の、あまりのサーフィンっぷり(これでも抑えて書いています)に、あぁそっちまで手を伸ばさなきゃならんのかと、溜息つくやらほくそ笑むやらで忙しい毎日なのではありました。
あちこちのストリーミングでも聴けます。 ぜひぜひどうぞ。
Summer’s here and the time is right. . . for a carefully curated compendium of late 1960s California sunshine from the vaults of several hallowed West Coast indie labels and production houses. Big Beat’s “Trip On Me: Soft Psych & Sunshine 1966-69” features 24 pop-psych nuggets replete with a healthy dose of dulcet harmony, jazz-tinged charts and studio freakery. All were recorded in Hollywood or the San Francisco Bay Area for collectable labels like Mira and Era or maverick outfits such as producer Gary S. Paxton and SF’s Trident Productions. The legendary Curt Boettcher appears not only as producer but also as backing vocalist on several cuts, as well as featured artist on a fascinating demo. Collectable obscurities such as JP Rags, the Pretty People and The Thousand Faces are joined by sunshine pop staples The Forum, Primrose Circus and Filipino female quintet The Third Wave, who are represented by two rare early recordings. Drawn from unreleased masters and session tapes with top-notch sound quality, and detailed liner notes revealing the facts behind such unheralded acts as the Lollipop Fantasy, Candy Company and A Small World, “Trip On Me” is an essential purchase for 60s pop fanciers of all persuasions.